Wednesday, April 6, 2011

Aleesya's Trip Part One

Hari ni memang dah bulat azam untuk mula menulis mengenai pengalaman membawa anak kecil ke perjalanan yang jauh. Aduuuh dah berbulan tertunda, tapi as I always remember, "never too late". Harap itu jadi motivasi dan bukannya alasan untuk bertangguh. Saya akan tulis secara kronologi, agar ia dapat jadi seperti diari buat tatapan anakanda baik hati saya di masa hadapan dan buat anda yang budiman yang sudi membaca jua.

19 November 2010 (Jumaat)

Pagi ini seawal 6.30 pagi dah bertolak ke KLIA dihantar oleh kekanda-kekanda saya Angah dan Alang. Trip ni adalah dari KLIA ke London Heathrow. Saya ada kerja kecil di London dan suami kata elok ambil kesempatan ini untuk bawa anakanda ceria sekali. Al-maklum belum pernah berpisah setakat ni. Waktu ni anakanda berumur lima bulan, jadi selain merakamkan perjalanan penuh pengalaman ini, saya juga ambil kesempatan untuk kongsi tips untuk membawa anak kecil ke luar negara, pada masa cuaca sejuk. Pada masa ni cuaca di London adalah penghujung autumm, dah nak masuk winter sangat dah ni, jadi dah tentu sejuuk.

Memandangkan kami bertolak awal pagi, jadi anakanda Aleesya yang sedang nyenyak tidur saya angkat saja naik ke kereta, tanpa dress up macam nak pergi London, hehehe, iyalah orang nak jalan jauh pakaian pun kena sesuai, tapi Aleesya dengan baju tidur dan lampin yang masih belum disalin. Persediaan yang kami buat memang menepati keperluan. Backpack yang disandang suami mengandungi lampin, minyak kayu putih, bedak, losyen, body & hair shampoo (semua travelling size), sleepers, selimut bayi, susu, air panas dan suam, wet wipes dan 2 pasang baju bayi. Selepas check-in, kami terus ke bilik bayi bersebelahan tandas di kawasan berlepas. Bilik tu memang superb!..thank you to MAS for this great facilities. Ada katil tempat baringkan dan uruskan bayi, ada tempat duduk untuk menunggu, ada warm water di washing basin dan sabun dalam dispenser. Sungguh selesa.

Sebaik selesai uruskan anakanda Aleesya, my hubby's brother or my adik ipar la muncul. Bijak betul dia mencari kami walau pun kami tiga beranak dalam bilik baby tu. Mungkin kerana dia orang KLIA dan dah boleh agak ke mana kami akan pergi sebaik tiba di KLIA seawal pagi itu. Dengan kemunculan uncle Aleesya itu, urusan menjadi semakin lancar, dia dukung Aleesya, kami bersarapan, tukar duit di money changer dan berjalan terus masuk ke dewan berlepas. Sampai di dewan berlepas, isteri adik ipar, my biras la.. sedang bertugas di sana, alhamdulillah. Jadi dengan bantuan adik ipar dan isterinya, kami diberi prioriti masuk ke dalam pesawat, bukan sahaja kerana menjadi tetamu business class, tapi sebab bawa puteri kecil Aleesya. Rahmat besar daripada Allah kerana bawa baby ni, ke mana-mana pun didahulukan, yang menumpang keselesaannya ibu dan abahnya lah..Alhamdulillah.

Di atas pesawat, perkara pertama ialah saya bagi ubat mengelakkan sakit telinga kepada Aleesya. Bayi akan ada alahan kepada perubahan altitud iaitu ia akan rasa sakit di telinga akibat tekanan. Jadi persediaan seminggu awal sebelum trip ni ialah bawa Aleesya jumpa doktor dan terangkan tentang perjalanan kami. Ubat tu diberi setengah jam sebelum kapal terbang berlepas. Kemudian anakanda Aleesya diberikan basinet iaitu katil khas buatnya kerana kita tidak dibenarkan memangku bayi semasa berlepas dan mendarat. Dengan izin Allah, selepas diletakkan dalam basinet dan diberi susu, Aleesya pun tidur dengan nyenyaknya. Percaya atau tidak, Aleesya tidur sepanjang perjalanan dua belas jam itu. Dia hanya bangun waktu saya tukarkan lampinnya, beri susu dan bergambar sekejap, selepas itu dia terus-terusan tidur walaupun disuapkan susu sebanyak dua kali lagi sebelum mendarat.

Jadi seronok sangat la ibu dan abah Aleesya ni kerna anakanda sangat baik budi. Kami enjoy makan dan tonton filem sepanjang perjalanan. Saya sempat tonton filem Budak Setan dengan sepenuh hati sampai bergenang air mata. Maklumlah kalah menonton kat rumah, banyak gangguannya, ini atas flight bolehlah beri tumpuan penuh..:-).


Kesimpulannya, persediaan nak berjalan jauh dengan bayi perlu ada perancangan dan persediaan awal. Apa yang saya kongsikan di sini ialah pertama kami telah bawa Aleesya berjumpa pakar kanak-kanak seminggu sebelum berlepas untuk dapat nasihat dan ubat-ubat yang diperlukan untuk perjalanan jauh dan dalam cuaca yang berbeza nanti. Kedua ialah senaraikan barang-barang keperluan yang perlu ada sentiasa dengan kita. Maksudnya jangan pula masukkan dalam beg besar dan check in, apabila perlu barang tersebut tiada dan kita bakal menghadapi masalah. Ketiga, diri kita yang dewasa ni perlu sentiasa siap, daripada segi pakaian, kasut, beg tangan, backpack, sarung tangan, baju sejuk dan lain-lain kerana tumpuan kita akan banyak diberikan kepada bayi, jadi jangan ada barang-barang kita pula tertinggal atau membawa masalah seperti menjadikan kaki melecet, tudung yang herot berot, kasut yang susah dipakai dan ditanggal dan lain-lain. Keempat, perlu sentiasa pastikan diri dan pakaian sentiasa bersih termasuk apabila ke tandas flight yang sempit kerana dalam perjalanan jauh kita mungkin melalui satu atau dua waktu solat dan kita perlu sentiasa suci untuk menunaikan kewajipan kita kerana di atas flight kita tidak dapat capai beg yang telah di check in untuk tukar mana-mana pakaian yang terkena najis.

Kami mendarat di London Heathrow, jadi tulisan seterusnya adalah berkenaan pengalaman yang lebih mencabar kerana kami telah tiba di London, cuaca telah berubah dan kami tidak tahu arah mana hendak dituju untuk sampai ke hotel kami serta perlu uruskan anakanda yang tiba-tiba buang air besar. Hmm...awal-awal lagi nak meninggalkan khazanahnya di bumi UK. Bersambung nanti...
 

No comments:

Post a Comment