Wednesday, April 20, 2011

Aleesya's Trip Part Two

Here I am, menggigihkan diri lagi untuk menulis. Hari ni genap umur anakanda ceriaku sepuluh bulan, alhamdulillah. Jadi sesuai untuk sambung menulis sebab nak tulis mengenai tarikh 20 haribulan pada umur anakanda lima bulan. Harap terus sudi membaca!


20 November 2010 (Sabtu)


Akhirnya kami tiga beranak tiba di lapangan terbang London Heathrow, alhamdulillah. Masa sekarang ialah 3.45 pm waktu London dan 11.45 pm waktu Malaysia. Kami turun dengan pantas sebagai penumpang priority dan dengan cepat juga dapat beg-beg kami. Perkara pertama adalah uruskan anakanda. Hai, kan awal-awal dah membuang khazanahnya di tanah UK ni hehehe. Di sini pun sangat selesa dengan baby room, jadi urusan dengan anakanda jadi sangat mudah sekali. Kemudian kami tukar wang, memang rugi tukar wang di sini, elok tukar siap-siap di Malaysia. Saya lebih rugi lagi sebab saya tukar travellers cheque yang dalam USD, jadi dua kali convert. Dari Terminal 1,2,3 (memang begitu namanya, jadi saya tak tau exactly terminal nombor berapa hehe). Dari sana kami terus ambil tube, Picadilly Line ke King's Cross Station. Dalam tube (train) tu ada perempuan mat saleh yang peramah tanya kami dari mana dan teruja tengok bayi kecil dibawa jalan jauh. Tapi yang tak sedapnya dia tanya betulke Malaysia tu negara yang banyak nyamuk?...ada ke patut?...ishkk..."sentap hati mak nak!!! hehehe. Hubby saya saja yang melayannya, sambil tersengih hubby saya kata dengan sopan "no...that is not true.."
Cuaca rasa agak sejuk sebab kami sudah mula berada di luar bangunan bila melintas ke bangunan St. Pancras Station dan hari pun sudah gelap. Kami terus simpan bagasi di Left Luggage Center untuk mudahkan pergerakan, almaklumlah bawa anakanda kecil ni. Selepas masukkan barang keperluan dalam beg kecil, kami simpan beg-beg dan terus pergi ambil tiket Eurostar untuk ke Paris pagi esok. Yang baiknya kami telah tempah tiket dari Malaysia, jadi di sana kami cuma pergi ke mesin dan print tiket dengan nombor rujukan yang telah dipos awal kepada kami. Selesai bergambar sikit-sikit hehe..kami beli tomato dan timun untuk buat sandwich buat alas perut malam ini. Kami bawa banyak juga makanan sebab bimbang payah cari makanan halal lebih-lebih lagi tiba waktu dah gelap. Stok makanan kami ada Brahims, Maggie, Instant Pasta, Tuna, Roti dan Mushroom Soup. Ada juga benda-benda lain, nanti saya bagitau ya. Selepas beli tomato dan timun, kami berjalan mencari hotel kami, Premier Inn yang juga telah ditempah awal dari Malaysia. 




Hotelnya cantik walaupun lobinya kecil, hotel baru. Nampak macam baru dibina di celah antara dua bangunan, tapi ok biliknya besar juga. Jadi kami berehat dan tak sabar untuk ke Paris esok... Kota Cinta!...here we come!!


No comments:

Post a Comment