Wednesday, January 26, 2011

Oh Kampungku!

16 Januari 2011

Hari ni seronok sungguh!...betullah hidup memang indah, dan kita mesti berupaya melihat keindahannya serta jangan lupa mensyukurinya. Saja nak tulis cerita hari ni, mungkin bukannya menarik sangat, tapi saya nak rekodkan agar boleh ingat nanti di masa hadapan. Hari ni pagi-pagi dah bersiap dan siapkan anakanda ceria Aleesya. Rasa segar pagi ni. Selepas sarapan, bawa anakanda sihat duduk-duduk ambil udara segar di luar rumah. Hubby kemas-kemas transport yang ada. Hantar kereta ke car wash, panaskan enjin motor (saya selalu usik dia-motor tu untuk panas-panaskan je ya sebab jarang ditunggang ke mana-mana...:-) ....) keluarkan basikal..dan baru teringat pedal basikal dah tercabut. Kami pun berjalan ke rumah Alang Ogy (my brother) untuk betulkan pedal tu, sebab Alang Ogy memang pro bab repair 'merepair' ni.. Dah lama tak berjalan ke rumah Alang Ogy, rumah dia best dalam dusun, walau pun tak sampai 5 minit berjalan, tapi dah lama tak pegi rumah dia....ini permulaan dalam kisah kampungku hari ni.  Selepas hampir sejam, basikal pun dah elok, saya dan hubby nak try basikal tu, keluarkan satu lagi basikal, tayar pancit pulak.. Anakanda comel dah tidur atas bahu selepas main-main dilayan sepupu-sepupunya Kak Miya dan Abang Aleh serta Pak Lang dan Mak Anne... Saya pun letak anakanda sihat atas katil, ambil fon dan duit masuk poket, terus keluar semula... mula-mula ke tempat car wash, kereta kami masih di sana, mat india yang cuci tu kata tak sempat lagi nak hantar kereta kami balik. Tapi dia sungguh baik tolong pamkan tayar basikal satu lagi yang hubby saya tunggang. Masa tunggu hubby dan mat india tu saya sempat lihat-lihat sekeliling. Tapak car wash tu adalah tempat saya main-main masa kecil-kecil dulu..dah bertahun-tahun tak menjejak kaki di situ..banyak perubahannya..selain ada car wash, ada bengkel kereta, kedai aksesori motor berkuasa tinggi dan kedai makan mamak, sedangkan dulu kebun getah...dan saya main-main dalam kebun getah dengan sepupu-sepupu. Sepupu-sepupu tu di mana pun tak tau da..  hmm.. terasa sangat masa terlalu cepat berlalu...ini part ke dua kisah kampungku..
Selepas itu, saya dan hubby terus kayuh basikal tuju ke pekan, tapi tak sampai di pekan kami belok ke kiri, ke tapak sawah lama yang sekarang sedang dibajak, mungkin kebun sayur sedang diusahakan. Sebelum belok ke kiri saya pandang sekolah saya di sebelah kanan, alahai sekolah menengah.. tiap-tiap hari lalu saja, saya tak toleh pun ke arah sekolah. Hari ni saya lihat banyak juga perubahan pada sekolah. Saya dan hubby terus mengayuh masuk ke dalam kampung berhampiran, nampak bekas anak murid (dulu kecil-kecil tusyen dengan saya) sedang sapu halaman. Dah besar anak murid saya..tapi saya muda lagi...hehehe...macam mana boleh jadi macam ni?...hehehe.... umur tak penting... yang penting nampak muda... hahaha...perasan...Kami terus menuju ke kebun yang ada pokok-pokon durian, dah ada jalan tar, dulu masa kecil saya sering ke sini bila musim durian. Sekarang tak lagi sebab tanah tu dah jadi milik orang lain... bukan orang lain, pak cik saya tinggal di sana sekarang. Kalau pergi ke rumahnya pun bukan musim durian. Sempat juga saya menjenguk ke rumah pak cik saya, tapi senyap aje tak nampak sesiapa, mungkin sedang sibuk dengan aktiviti pagi. Sebelah rumah pak cik tu ada sebuah rumah kayu, dulu arwah makcik tuan punya rumah tu ada masalah pendengaran, kalau cakap dengan dia tak perlu cakap kuat-kuat sebab dia boleh baca gerakan bibir. Kalau tercakap kuat, dia marah, dia kata "aku bukannya pekak!" Hehehe..   tapi dia sangat pembersih. Halaman rumah dia penuh dengan pasir putih bersih yang tak boleh dipijak sebab nanti tinggal kesan kaki. Kalau saya lalu atas pasir tu, arwah mak cik akan betulkan semula pasir tu dengan  penyapu lidi, jadi pasir  tu sentiasa nampak rata dan cantik. Untuk rekod, nama dia Nilam Juwita rasanya....kata orang-orang tua la.... tapi saya panggil dia makcik Nila. Hmmm...Innalillah... makcik tu meninggal kena langgar di tepi jalan besar berhampiran rumah dia tu. Al-fatihah... sekarang halaman rumah tu dah tak ada pasir cantik lagi...Ini part ketiga kisah kampungku.
Kami terus kayuh kembali ke jalan besar. Hubby ajak balik dan tak jadi ke pekan sebab bimbang anak terjaga. Saya setuju dan terus kayuh menuju pulang ke rumah. Sampai di rumah,  anakanda masih belum terjaga..alhamdulillah. Tapi sebaik saya mendekati katilnya, dia angkat kepala...hmm...terasa agaknya ibu berada hampir dengannya...
Itulah kisah pagi tadi. Petang nanti ada juga cadangan untuk ke tepi sungai, tempat mandi-mandi yang terkenal tidak jauh dari rumah saya, yang juga sudah lama tidak saya kunjungi. Kalau rancangan menjadi, akan saya tuliskan di sini sebagai sambungan cerita kampungku... Kisah Aleesya jejalan di Europe?...belum sempat disempurnakan...InsyaAllah tak lama lagi...

No comments:

Post a Comment